De afgelopen jaren heb ik meerdere website optimalisatie projecten begeleid waarbij een vernieuwde website of webshop gelanceerd werd. In alle gevallen zijn dit succesvolle projecten omdat na realisatie van de nieuwe sites:
- Het conversie percentage steeg
- Er meer relevant verkeer gegenereerd werd
Een ander belangrijk voordeel: deze projecten zijn binnen het beoogde tijdspad afgerond, zonder meerwerk.
In onderstaand overzicht vind je alle onderdelen waar ik je bij van dienst kan zijn. Uiteraard kan ik het volledige optimalisatie traject verzorgen, of onderdelen hiervan.
Website analyse
In de beginfase van een website optimalisatie project ga ik mij verdiepen in de bestaande website en beschikbare gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics.
- Wat is het doel van de site?
- Wat zijn je belangrijkste verkeersbronnen?
- Worden de juiste gegevens gemeten?
- Hoe wordt de site gebruikt op verschillende devices?
Interne organisatie analyse
- Wat zijn de wensen binnen je organisatie?
- Tegen welke problemen loop je met de huidige website aan?
- Op welke toekomstplannen moet de site ingericht worden?
De bestaande website ontleden
Iedere soort pagina binnen je website of shop gaan we ontleden op device niveau. Welke functionaliteiten gebruik je op desktop, tablet en mobiel:
- Header
- Footer
- Homepage
- Overzichtspagina’s
- Product/dienst pagina’s
- Etc.
Met alle kennis en informatie die we tijdens het onderzoek hebben opgedaan gaan we aan de slag met het opbouwen van het nieuwe platform.
Gewenste functionaliteiten per device per pagina
In de vorige stap hebben we de bestaande site doorgelicht en alle bestaande functionaliteiten bekeken. In deze stap gaan we andersom werken.
Per pagina, per device gaan we:
- Bekijken welke functionaliteiten de pagina moet behouden
- Bekijken welke functionaliteiten we moeten aanpassen
- Bekijken welke functionaliteiten we gaan toevoegen
Tijdens deze stap is veel winst te behalen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en conversie optimalisatie!
Meer relevant verkeer
Naast het verbeteren van je conversie wil je met website optimalisatie een verhoging van relevant verkeer bereiken. Bij de opbouw van de gewenste functionaliteiten en pagina’s houden we daarom rekening met:
- Een logische site/menu structuur die alle pagina’s bevat voor SEO optimalisatie
- Landingspagina’s die geschikt zijn voor bijvoorbeeld Google AdWords campagnes
- De integratie van social media
- Het genereren van nieuwsbrief abonnees
- Het plaatsen van de Facebook pixel om bijvoorbeeld remarketing campagnes in te richten
Op basis van de informatie uit stap 2 kan een functioneel ontwerp gemaakt worden. Een functioneel ontwerp bevat alle functionaliteiten van een website. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van de wensen voor bijvoorbeeld de designer.
Nadat we de gewenste site en al zijn functionaliteiten in een functioneel ontwerp hebben uitgewerkt gaan we de site visueel maken. Iedere soort pagina komt hierbij aan bod, evenals iedere functionaliteit.
Nu alle functionaliteiten in beeld zijn gebracht komt de volgende stap binnen website optimalisatie. Het is van belang dat de webdevelopers begrijpen wat de werking van de functionaliteiten zijn. Dit wordt toegelicht in een technisch ontwerp.
Op basis van het technisch ontwerp en het design kan er gebouwd gaan worden. Uiteraard zal er in deze fase regelmatig contact zijn zodat altijd snel geschakeld kan worden.
Zodra er groen licht is kan de site, of onderdelen daarvan getest worden. Deze fase is uiteraard erg belangrijk aangezien het een soort generale repetitie is. Voordat de site live gaat moet hij goed getest worden.
Gefeliciteerd, je website of webshop is live en dat mag gevierd worden!