Website optimalisatie = Conversie optimalisatie + Meer relevant verkeer

De afgelopen jaren heb ik meerdere website optimalisatie projecten begeleid waarbij een vernieuwde website of webshop gelanceerd werd. In alle gevallen zijn dit succesvolle projecten omdat na realisatie van de nieuwe sites:

  1. Het conversie percentage steeg
  2. Er meer relevant verkeer gegenereerd werd

Een ander belangrijk voordeel: deze projecten zijn binnen het beoogde tijdspad afgerond, zonder meerwerk.

Aan de slag met website optimalisatie?

In onderstaand overzicht vind je alle onderdelen waar ik je bij van dienst kan zijn. Uiteraard kan ik het volledige optimalisatie traject verzorgen, of onderdelen hiervan.

Stap 1: Onderzoek

Website analyse

In de beginfase van een website optimalisatie project ga ik mij verdiepen in de bestaande website en beschikbare gegevens uit bijvoorbeeld Google Analytics.

  • Wat is het doel van de site?
  • Wat zijn je belangrijkste verkeersbronnen?
  • Worden de juiste gegevens gemeten?
  • Hoe wordt de site gebruikt op verschillende devices?

Interne organisatie analyse

  • Wat zijn de wensen binnen je organisatie?
  • Tegen welke problemen loop je met de huidige website aan?
  • Op welke toekomstplannen moet de site ingericht worden?

De bestaande website ontleden

Iedere soort pagina binnen je website of shop gaan we ontleden op device niveau. Welke functionaliteiten gebruik je op desktop, tablet en mobiel:

  • Header
  • Footer
  • Homepage
  • Overzichtspagina’s
  • Product/dienst pagina’s
  • Etc.

Stap 2: Opbouw geoptimaliseerde website/webshop

Met alle kennis en informatie die we tijdens het onderzoek hebben opgedaan gaan we aan de slag met het opbouwen van het nieuwe platform.


Gewenste functionaliteiten per device per pagina

In de vorige stap hebben we de bestaande site doorgelicht en alle bestaande functionaliteiten bekeken. In deze stap gaan we andersom werken.

Per pagina, per device gaan we:

  • Bekijken welke functionaliteiten de pagina moet behouden
  • Bekijken welke functionaliteiten we moeten aanpassen
  • Bekijken welke functionaliteiten we gaan toevoegen

Tijdens deze stap is veel winst te behalen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en conversie optimalisatie!

Meer relevant verkeer

Naast het verbeteren van je conversie wil je met website optimalisatie een verhoging van relevant verkeer bereiken. Bij de opbouw van de gewenste functionaliteiten en pagina’s houden we daarom rekening met:

  • Een logische site/menu structuur die alle pagina’s bevat voor SEO optimalisatie
  • Landingspagina’s die geschikt zijn voor bijvoorbeeld Google AdWords campagnes
  • De integratie van social media
  • Het genereren van nieuwsbrief abonnees
  • Het plaatsen van de Facebook pixel om bijvoorbeeld remarketing campagnes in te richten

Stap 3: Functioneel ontwerp

Op basis van de informatie uit stap 2 kan een functioneel ontwerp gemaakt worden. Een functioneel ontwerp bevat alle functionaliteiten van een website. Zo ontstaat er een duidelijk beeld van de wensen voor bijvoorbeeld de designer.

Stap 4: Design

Nadat we de gewenste site en al zijn functionaliteiten in een functioneel ontwerp hebben uitgewerkt gaan we de site visueel maken. Iedere soort pagina komt hierbij aan bod, evenals iedere functionaliteit.

Stap 5: Technisch ontwerp

Nu alle functionaliteiten in beeld zijn gebracht komt de volgende stap binnen website optimalisatie. Het is van belang dat de webdevelopers begrijpen wat de werking van de functionaliteiten zijn. Dit wordt toegelicht in een technisch ontwerp.

Stap 6: Bouwen maar…

Op basis van het technisch ontwerp en het design kan er gebouwd gaan worden. Uiteraard zal er in deze fase regelmatig contact zijn zodat altijd snel geschakeld kan worden.

Stap 7: Testfase

Zodra er groen licht is kan de site, of onderdelen daarvan getest worden. Deze fase is uiteraard erg belangrijk aangezien het een soort generale repetitie is. Voordat de site live gaat moet hij goed getest worden.

Stap 8: Champagne!

Gefeliciteerd, je website of webshop is live en dat mag gevierd worden!

Neem contact op:

Ieder bedrijf of organisatie – groot en klein – is uniek. Kansen op het gebied van online marketing zijn er altijd. Ik kom daarom graag met je in contact, want ik ben benieuwd naar je verhaal.

Hagelkruis 6b
6071 LE, Swalmen (Limburg)

Mijn werkwijze als online marketeer

Tijdens mijn werk als freelance online marketeer zijn er een aantal stappen die in vrijwel iedere samenwerking terug komen. Hoewel bij ieder project de werkwijze kan verschillen, komen onderstaande zaken bijna altijd terug.

Tijdens ons eerste contact hoor ik graag wie je bent en waarom je op zoek bent naar een freelance online marketeer?

  • Wat is de achtergrond van je bedrijf/organisatie?
  • Tegen welke problemen loop je aan, of waar heb je behoefte aan?
  • Welke rol kan ik als freelance online marketeer voor je vervullen?

Dit kan onder het genot van een kop koffie, maar uiteraard ook op afstand.

Aan de hand van ons eerste contact werk ik een concreet samenwerkingsvoorstel uit. Uiteraard gebaseerd op de doelen die je wilt bereiken.

Aan de hand van een duidelijke planning ga ik aan de slag met de werkzaamheden. Je kunt er op vertrouwen dat afgesproken deadlines altijd gehaald worden.

Onderdeel van alle werkzaamheden is het uitvoeren van analyses om de voortgang van campagnes in beeld te krijgen. Periodiek ontvang je hier rapportages van, zodat je altijd weet hoe e.e.a. ervoor staat. Daarnaast zijn analyses onmisbaar tijdens het werk van een online marketeer aangezien op basis van de resultaten verder geoptimaliseerd kan worden.

Meer informatie? Neem contact op.

    Ieder bedrijf of organisatie – groot en klein – is uniek. Kansen op het gebied van online marketing zijn er altijd. Ik kom daarom graag met je in contact, want ik ben benieuwd naar je verhaal.

    Hagelkruis 6b
    6071 LE, Swalmen (Limburg)

    Google Ads specialist

    Google Ads is een specialistisch vak. Als je zelf probeert wegwijs te worden heb je dit vast gemerkt. Google Ads uitbesteden is voor sommige bedrijven dan de beste optie. Ik zet graag campagnes op voor MKB en webshops. Zet je Google Ads al in? Ik bekijk graag of ik er meer uit kan halen!

    LEES MEER

    Google Ads trainingen

    Wil je zelf leren hoe je het maximale resultaat uit Google Ads kunt halen? Meld je dan aan voor de training die jou op het lijf is geschreven! Mijn trainingen zijn altijd praktisch wat ervoor zorgt dat je écht gaat begrijpen WAT je doet en belangrijker nog; WAAROM je het doet!

    LEES MEER

    Website optimalisatie

    Kan je website beter scoren op het gebied van vindbaarheid en conversie? Ja! Laat mij je website of webshop bekijken. Je ontvangt een concreet advies op welke onderdelen je kunt verbeteren. Uiteraard kan ik je van dienst zijn bij het uitvoeren van de aangedragen adviezen. Ik ga de uitdaging graag aan!
    LEES MEER